Thursday

Bencana Banjir





1. Bencana banjir kali ketiga menimpa lagi di Negeri Kelantan. Hujan turun semenjak hari isnin hingga ke hari khamis menyebabkan beberapa tempat mula ditenggelami air. Sistem perparitan yang tidak mampu untuk mengalirkan air ke sungai menyebabkan air bertakung dan banjir terutama dikawasan rendah.

2. Sistem perparitan yang sistematik sahaja boleh mengurangkan masalah banjir yang selalu dialami oleh penduduk terutama disebelah pantai timur.Sistem empangan yang tinggi serta dapat menampung ledahan air juga amat penting bagi memastikan mangawal air dari terus mengalir ke tempat-tempat dikawasan yang rendah.

3. Semua pihak perlu berganding dan memikirkan bagaimana cara untuk mengatasi masalah banjir suapaya ia dapat diatasi kerana bila sahaja mula musim hujan, maka akan berlakulah masalah kepada rakyat untuk melaksanakan pekerjaan terutama bagi rakyat golongan yang miskin. Banjir boleh menyebabkan kemusnahan rumah, kedai dan punca untuk mencari rezeki pun tergendala.

4. Sama-samalah kita cuba mengatasi masalah banjir ini, dan kita memohon agar hujan segera berhenti. Nasihat saya pada ibubapa agar menjaga anak-anak masing dari bermain air banjir kerana bahaya dan malang bila tiba ianya tidak dapat kita ketahui.

2 Comentários:

kelhome said...

itu berek 12, klu masuk kat belakang pasar tu rumah kite..hohoho banjir almost every year..

Mohd Arif Ibrahim said...

Ambo kijo kawasan tu,tu ambo gambar maso banjir ari tu

PUTERA ISLAM ©Penafian: Putera Islam tidak bertanggungjawab di atas kehilangan atau kerosakan akibat menggunakan laman web ini.Hakcipta Terpelihara Mohd Arif@2009 Mohd Arif.

TOPO